Weekbericht 31, 12 april 2023
Agenda
Datum | Activiteit | Organisator | Plaats |
Zo 16 april 2023 Van: 13.00 uur Tot: 17.00 uur |
Zesde Grand Prix van het seizoen 2022-2023. Aanmelden kan op: https://haagseschaakbond.nl/events/grand-prix-6-haeghe-ooievaar/ Helaas is er iets mis gegaan met de communicatie. Het is al vol. Maar het is wel mogelijk om je aan te melden voor de reservelijst, dat kan op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
Haeghe Ooievaar |
Hofstad Mavo Albardastraat 25 Den Haag |
Onze vrijdagavond-regels staan aan het eind van in dit weekbericht
Alle stappenboeken van iedereen zijn weer nagekeken. In elk stappenboek zit voorin een lijstje. Daarop staat met groene vinkjes aangegeven welke bladzijden ‘af’ zijn. Heeft een bladzijde geen groen vinkje dan:
- is die de bladzijde nog niet ‘af’ en/of
- bevat die bladzijde nog fout (rood kruisje) opgeloste diagrammen
A.s. vrijdag 14 april van 19.00 – 19.30 uur,
krijgen Björn, Djayden, Eef, Jonathan, Lars, Mustafa, Noah, Seweryn, Prayag, Rayaan, Rupsayar, Wei Wei, Lucas T, Fred, Ziyang in zaal C, training van Hans Hulshof
en
krijgen Felix, Hamza, Lucas vM, Muriël, Niels, Pieter, Quentin, Rhys, Prisha in zaal L, training van Charles Haas
Zorg dat je voor de training op tijd aanwezig bent!!! Kom je na 19.05 uur binnen, dan kun je niet meer met de training meedoen. Je kan dan natuurlijk wel gewoon, in zaal L, in je stappenboek gaan werken.
Alle anderen gaan van 19.00 – 19.30 uur, in zaal L in hun stappenboek werken.
Keizer-competitie
Indeling voor a.s. vrijdag 14 april (ronde 13)
Ben je er a.s. vrijdag niet? Mail dat dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Groep A
(Speeltempo: 30 minuten pppp. Voor A-groepers is noteren tot aan de laatste 5 minuten verplicht. Zijn er problemen: zet dan de klok stil, steek een arm omhoog en roep een trainer (scheidsrechter).
Attentie: Alle A-groepers spelen in zaal C !!!
Björn - Lars
Ziyang - Eef
Jonathan - Mustafa
Wei Wei - Seweryn
Djayden - Lucas T
Fred - Rupsayar
Rayaan – Rushil
Noah is afwezig
Prayag is oneven, speelt/traint tegen een begeleider.
Groep BC
(Speeltempo: 15 minuten pppp. Er wordt twee keer tegen elkaar gespeeld: 1 keer met wit en 1 keer met zwart. Noteren hoeft niet. Zijn er problemen: zet dan de klok stil, steek een arm omhoog en roep een trainer (scheidsrechter).
Attentie: Alle BC-groepers spelen in zaal L !!!
Quentin - Felix
Levi - Rhys
Lucas v M - Damin
Niels - Jason
Prisha - Doudou
Muriël - Pieter
Jesse - Djilano
Puck - Renit
Adnan is oneven, speelt/traint tegen een begeleider.
Hamza en Wink zijn afwezig
Nieuwe Schaakpuzzel
Afkomstig uit de Keizer-partij van Rushil (met wit) tegen Seweryn (met zwart) op vrijdag 24 februari 2023
Zwart is aan zet
Noem twee goede zetten voor Zwart
Oplossing Oude Schaakpuzzel
Afkomstig uit de Keizer-partij van Wei Wei (met wit) tegen Fred (met zwart) op vrijdag 17 februari 2023
Zwart overweegt 31...Td6-d2 te spelen
Is dat een goede zet een slechte zet of
een gewone gezonde zet?
Oplossing en uitleg
Stel dat Zwart twee zetten direct achter elkaar mag doen. Dan zou 31…Td6-d2 een fantastische zet zijn. Want direct daarna kan Zwart dan 32…Dg6xg2# spelen en Wit staat mat!!! Uitslag aan Harry doorgeven en klok en schaakstukken opbergen.
Maar helaas voor Zwart …… bij schaken moet je steeds om de beurt een zet doen.
Na 31…Td6-d2 is Wit dus aan de beurt. En nu komt iets om in je oren te knopen.
Slaat een pion iets op het schaakbord dat gaat dat altijd schuin naar voren.
Maar schaakstukken (Dame, Toren, Loper, Paard, Koning) kunnen alle kanten op slaan, dus ook naar achteren.
Na 31…Td6-d2 kan Wit 32. Df4xd2 spelen en krijgt daarmee groot voordeel. Ga zelf maar na.
Vorig seizoen hebben we gebrainstormd over o.a. ‘waar word je geen betere schaker van?’ en ‘waar word je wel een betere schaker van?’. In aansluiting daarop hebben we voor onze vrijdagavond de volgende regels opgesteld.
- Mijn telefoon is buiten het zicht en staat op stil.
- Ik praat met een zachte stem en gebruik vriendelijke woorden.
- Ik kies een lege tafel, zorg ervoor dat iedereen zich goed kan concentreren en houd mijn handen bij mezelf.
- Ik gebruik het materiaal waar het voor bedoeld is en ruim het na gebruik, samen met mijn snoeppapiertjes en bekertjes, weer op.
- Ik luister direct naar alle volwassenen.